2022-05-22
Nowa forma weryfikacji produktów i dostawców w unijnej bazie EPREL
Jesteś dostawcą sprzętu ADG i RTV? Musisz rejestrować go w bazie EPREL? Od 22 lutego 2022 możesz używać kwalifikowanej pieczęci elektronicznej lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego Certum. Będzie szybciej i wygodniej!
Najważniejsze informacje o bazie EPREL
EPREL, European Product Registry for Energy Labelling to baza produktów z etykietą energetyczną. Powstała na podstawie rozporządzenia UE 2017/1369. Działa od 1 stycznia 2019 roku.
Urządzenia zgłaszają do niej producenci i importerzy, dystrybutorzy i sprzedawcy. Dotyczy to każdego z nowych produktów wprowadzanego na rynek UE. Obejmuje także nowe modele produktów będących już na rynku. Aby zarejestrować produkt, dostawcy muszą być również zarejestrowani i zweryfikowani w systemie.
Z bazy korzystają szukający informacji o urządzeniach. Etykietowanie energetyczne umożliwia im świadome decyzje. Podejmują je na podstawie informacji o zużyciu energii.
Etykiety energetyczne nowych produktów mają kod QR. Kieruje on do pełnych danych w bazie. Są to m.in. wymiary modelu, klasa energetyczna, czas trwania gwarancji. Te informacje można nie tylko wyświetlić, ale pobrać i zapisać w wielu różnych formatach. Dzięki temu można wygenerować wszystkie unijne etykiety energetyczne. Zawierają dane przekazane przez dostawców przy rejestrowaniu danego modelu we wszystkich językach urzędowych UE.
Obowiązek rejestru etykiety w bazie produktów EPREL obejmuje:
- sprzęt AGD m.in. chłodziarki, pralki, zmywarki, okapy, piekarniki, kuchenki,
- oświetlenie, systemy wentylacyjne oraz klimatyzatory, sprzęty miejscowego ogrzewania,
- sprzęt RTV,
- opony.
Rejestr liczy już powyżej miliona etykiet produktów. Zgłosiło je ponad 8 tysięcy firm z rynku Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Irlandii Północnej. W Polsce działa od 100 do 300 podmiotów, które mogą dodawać etykiety produktów i nowych modeli do bazy Komisji Europejskiej.
Od marca 2022 roku etykiety produktów lub nowych modeli zarejestrowane przez niezweryfikowanych dostawców nie będą już widoczne w bazie EPREL.
Rejestracja i weryfikacja w bazie produktów EPREL – informacje
Jeżeli masz obowiązek zgłaszania sprzętu do bazy:
- Załóż konto w systemie EU Login.
- Następnie stwórz profil w bazie EPREL.
- Zweryfikuj go wypełniając deklarację.
Do jej podpisania osoby prawne powinny użyć kwalifikowanej pieczęci. Osoby fizyczne kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Taki obowiązek wprowadzono 22 lutego 2022 roku. Proces rejestracji dostawców i produktów w bazie danych przebiega szybciej i jest łatwiejszy w obsłudze.
Deklaracja jest wysyłana przez system EU Login w formacie PDF. Operator bazy etykiet energetycznych daje dowolność w wyborze systemu czy aplikacji do pieczętowania lub podpisu.
Deklaracja potwierdza m.in.:
- istnienie i tożsamość organizacji/osoby działającej jako dostawca,
- siedzibę na terytorium UE/EOG lub Irlandii Północnej (w celu egzekwowania zgodności),
- upoważnienie rejestrującego do działania w imieniu dostawcy lub organizacji.
Gdy uzyskasz już status zweryfikowanego dostawcy, będziesz mógł dodawać kolejne etykiety energetyczne dla nowych produktów i kolejnych modeli.
Kwalifikowana pieczęć elektroniczna w bazie EPREL – wymagania dla dostawcy produktów
Kwalifikowana pieczęć elektroniczna, którą akceptuje europejski rejestr powinna zawierać:
- nazwę organizacji
- nazwę handlową
- kraj rejestracji
- numer rejestru gospodarczego
- identyfikator rejestru przedsiębiorstw
Jednym z kwalifikowanych dostawców pieczęci elektronicznej oraz podpisu jest Certum. Oferuje obydwa produkty pomocne przy rejestracji i weryfikacji w systemie EPREL. Skorzystaj już dziś z możliwości, które oferują rozwiązania Certum:
- kwalifikowana pieczęć elektroniczna,
- kwalifikowany mobilny podpis elektroniczny SimplySign,
- kwalifikowany podpis elektroniczny w zestawie z kartą i czytnikiem.