2022-05-22

Nowa forma weryfikacji produktów i dostawców w unijnej bazie EPREL

Jesteś dostawcą sprzętu ADG i RTV? Musisz rejestrować go w bazie EPREL? Od 22 lutego 2022 możesz używać kwalifikowanej pieczęci elektronicznej lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego Certum. Będzie szybciej i wygodniej!

Najważniejsze informacje o bazie EPREL

EPREL, European Product Registry for Energy Labelling to baza produktów z etykietą energetyczną. Powstała na podstawie rozporządzenia UE 2017/1369. Działa od 1 stycznia 2019 roku.

Urządzenia zgłaszają do niej producenci i importerzy, dystrybutorzy i sprzedawcy. Dotyczy to każdego z nowych produktów wprowadzanego na rynek UE. Obejmuje także nowe modele produktów będących już na rynku. Aby zarejestrować produkt, dostawcy muszą być również zarejestrowani i zweryfikowani w systemie.

Z bazy korzystają szukający informacji o urządzeniach. Etykietowanie energetyczne umożliwia im świadome decyzje. Podejmują je na podstawie informacji o zużyciu energii.

Etykiety energetyczne nowych produktów mają kod QR. Kieruje on do pełnych danych w bazie. Są to m.in. wymiary modelu, klasa energetyczna, czas trwania gwarancji. Te informacje można nie tylko wyświetlić, ale pobrać i zapisać w wielu różnych formatach. Dzięki temu można wygenerować wszystkie unijne etykiety energetyczne. Zawierają dane przekazane przez dostawców przy rejestrowaniu danego modelu we wszystkich językach urzędowych UE.

Obowiązek rejestru etykiety w bazie produktów EPREL obejmuje:

  • sprzęt AGD m.in. chłodziarki, pralki, zmywarki, okapy, piekarniki, kuchenki,
  • oświetlenie, systemy wentylacyjne oraz klimatyzatory, sprzęty miejscowego ogrzewania,
  • sprzęt RTV,
  • opony.

Rejestr liczy już powyżej miliona etykiet produktów. Zgłosiło je ponad 8 tysięcy firm z rynku Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Irlandii Północnej. W Polsce działa od 100 do 300 podmiotów, które mogą dodawać etykiety produktów i nowych modeli do bazy Komisji Europejskiej.

Od marca 2022 roku etykiety produktów lub nowych modeli zarejestrowane przez niezweryfikowanych dostawców nie będą już widoczne w bazie EPREL.

Rejestracja i weryfikacja w bazie produktów EPREL – informacje

Jeżeli masz obowiązek zgłaszania sprzętu do bazy:

  1. Załóż konto w systemie EU Login.
  2. Następnie stwórz profil w bazie EPREL.
  3. Zweryfikuj go wypełniając deklarację.

Do jej podpisania osoby prawne powinny użyć kwalifikowanej pieczęci. Osoby fizyczne kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Taki obowiązek wprowadzono 22 lutego 2022 roku. Proces rejestracji dostawców i produktów w bazie danych przebiega szybciej i jest łatwiejszy w obsłudze.

Deklaracja jest wysyłana przez system EU Login w formacie PDF. Operator bazy etykiet energetycznych daje dowolność w wyborze systemu czy aplikacji do pieczętowania lub podpisu.

Deklaracja potwierdza m.in.:

  • istnienie i tożsamość organizacji/osoby działającej jako dostawca,
  • siedzibę na terytorium UE/EOG lub Irlandii Północnej (w celu egzekwowania zgodności),
  • upoważnienie rejestrującego do działania w imieniu dostawcy lub organizacji.

Gdy uzyskasz już status zweryfikowanego dostawcy, będziesz mógł dodawać kolejne etykiety energetyczne dla nowych produktów i kolejnych modeli.

Kwalifikowana pieczęć elektroniczna w bazie EPREL –  wymagania dla dostawcy produktów

Kwalifikowana pieczęć elektroniczna, którą akceptuje europejski rejestr powinna zawierać:

  • nazwę organizacji
  • nazwę handlową
  • kraj rejestracji
  • numer rejestru gospodarczego
  • identyfikator rejestru przedsiębiorstw

Jednym z kwalifikowanych dostawców pieczęci elektronicznej oraz podpisu jest Certum. Oferuje obydwa produkty pomocne przy rejestracji i weryfikacji w systemie EPREL. Skorzystaj już dziś z możliwości, które oferują rozwiązania Certum: