2021-05-20
Paperless w kontekście Usług Zaufania Poznaj słownik najważniejszych pojęć
Poznaj najważniejsze sformułowania i pojęcia, z którymi stykamy się wchodząc w świat nowych technologii biznesowych. Dzięki temu słownikowi łatwiej będzie się z nimi oswoić i posługiwać nimi poprawnie, podczas wdrażania projektu paperless.
USŁUGI ZAUFANIA
Umożliwiają bezpieczne zawieranie transakcji elektronicznych, w ramach określonych ram regulacyjnych, które mogą odbywać się między: konsumentami, podmiotami gospodarczymi czy administracją publiczną. Dzięki wykorzystaniu usług zaufania możliwe jest przeniesienie wielu czynności na poziom cyfrowy przy zachowaniu ważnych procedur i standardów.
Wśród nich wyróżnia się kwalifikowane usługi zaufania, które mają największą moc prawną i są świadczone przez kwalifikowanych dostawców. Dostawca taki musi spełniać wymogi wskazane w unijnym Rozporządzeniu eIDAS. Rejestr dostawców dostępny jest na stronie Narodowego Centrum Certyfikacji.
Katalog usług zaufania zawiera między innymi:
PODPIS ELEKTRONICZNY
To dane elektroniczne używane przez osobę fizyczną jako podpis. Narzędzie to pozwala zatwierdzić dokumenty w formie elektronicznej, eliminując tym samym potrzebę ich drukowania i wysyłania. Istotnym jest, że podpis musi być użyty świadomie i być powiązany z podpisywanym dokumentem. Definicja e-podpisu mieści w sobie jego różne rodzaje w zależności od mocy prawnej poszczególnych typów podpisu:
Podpis elektroniczny – cechy i zalety
KWALIFIKOWANA PIECZĘĆ ELEKTRONICZNA
Jest cyfrowym odpowiednikiem Twojej pieczątki firmowej. Zawiera nazwę, adres i inne dane przedsiębiorstwa. Zapewnia integralność i autentyczność dokumentów elektronicznych. Narzędzie to przeznaczone jest dla osób prawnych, a więc firm, organizacji czy instytucji. Istotnym jest, że e-pieczęć umożliwia automatyzację wielu procesów związanych z dokumentami.
Wdrożenie pieczęci elektronicznej można zastosować do masowej korespondencji do klientów np. w przypadku zmian naszych regulaminów lub cennika. Dokumenty opatrzone taką pieczęcią są wiążące i potwierdzają wiarygodność nadawcy, a jednocześnie umożliwiają zaoszczędzenie na druku i wysyłce.
KWALIFIKOWANY ELEKTRONICZNY ZNACZNIK CZASU
Zapewnia bezpieczeństwo elektronicznych dokumentów poprzez powiązanie ich z konkretnym czasem. Pozwala zabezpieczyć dokumenty przed sfałszowaniem i antydatowaniem.
KWALIFIKOWANA WALIDACJA
Jest to usługa, która potwierdza autentyczność podpisu elektronicznego i pieczęci elektronicznej na dokumencie cyfrowym, stanowiąc gwarancje, że dokument nie został podrobiony.
KWALIFIKOWANA KONSERWACJA
Zapewnia przedłużenie technicznych możliwości weryfikacji podpisu elektronicznego i pieczęci elektronicznej, tym samym zapewniając ich wartość dowodową (prawną) w długim okresie czasu.
IDENTYFIKACJA ELEKTRONICZNA
Jest to proces używania danych w postaci elektronicznej identyfikujących osobę, unikalnie reprezentujących osobę fizyczną lub prawną lub osobę fizyczną reprezentującą osobę prawną. Pomaga „domknąć” wachlarz usług zaufania poprzez połączenie ich z tożsamością danej osoby. Dzięki temu wiele procesów odbywających się w biznesie czy administracji publicznej może zostać przeniesionych do wymiaru cyfrowego, zapewniając wygodę użytkownikom.
Elektroniczna tożsamość to cyfrowe „ja”. W e-transakcjach, elektroniczna tożsamość jest odpowiedzią na pytanie: „o jaką osobę chodzi?”. Pozwala uniknąć podszywania się i modyfikacji tożsamości. Jej podstawą są nasze dane zawarte w środku identyfikacji elektronicznej – jednostce, w której znajdują się dane pozwalające na identyfikację danej osoby, przekazywane do strony, która tej identyfikacji potrzebuje.
Definicje elementów i pojęć paperless to część poradnika „PRZEŁĄCZ SIĘ NA #BIZNESBEZPAPIERU, czyli jak bezpiecznie wprowadzić firmę w cyfrowy świat”.
Znajdziesz w nim więcej materiałów wspierających proces przygotowania firmy do transformacji cyfrowej m.in.:
- Wskazówki jak przeprowadzić autodiagnozę organizacji niezbędną do prawidłowej digitalizacji
- Specjalny kwestionariusz, który potwierdzi twoją gotowość do cyfryzacji
- Check lista, czyli najważniejsze pytania i odpowiedzi przed rozpoczęciem projektu
- Złota Piątka – zasady wprowadzania Projektu Paperless – dla każdego lidera cyfryzacji