Szczegółowa instrukcja

Proces odnowienia podpisu elektronicznego

Instrukcja PDF – Karta kryptograficzna Instrukcja PDF – SimplySign Instrukcja odnowienia podpisu elektronicznego na karcie kryptograficznej

Przygotowanie

Zanim rozpoczniesz proces odnowienia certyfikatu kwalifikowanego:

  • upewnij się, że posiadasz zakupiony produkt lub e-kod na odnowienie, (jeżeli nie masz produktu odnowienia (lub e-kodu) możesz go kupić tutaj)
  • sprawdź czy masz ważny podpis elektroniczny (certyfikat kwalifikowany),
  • dla certyfikatu na karcie kryptograficznej – zainstaluj najnowszą wersję oprogramowania proCertum CardManager (link).
  • dla certyfikatu mobilnego SimplySign – sprawdź czy masz zainstalowaną aplikację SimplySign na swoim urządzeniu mobilnym (Android, iOS, Huawei).

 

Ważne: Po wygaśnięciu ważności certyfikatu nie można go już odnowić. Należy wówczas wykupić nowy – znajdziesz go tutaj.

Aktywacja odnowienia podpisu elektronicznego

Aktywacja odnowienia podpisu elektronicznego odbywa się na stronie https://panel.certum.pl.

W trakcie aktywacji odnowienia certyfikatu kwalifikowanego poprosimy Cię o:

  • zalogowanie się do Panelu Certum
    • zalogujesz się do Panelu podając adres e-mail oraz hasło. W przypadku braku konta, przed zalogowaniem, wybierz opcję załóż konto.
!

Certyfikat nie musi być widoczny na koncie użytkownika w Panelu Certum.

Możesz odnowić certyfikat na nowym koncie w Panelu Certum oraz na nowej karcie kryptograficznej.

  • wybór certyfikatu. Istnieją dwa sposoby na wybór certyfikatu:
    • Kliknięcie trzech kropek na danym certyfikacie znajdującym się na Twoim koncie, a następnie wybranie opcji Odnów certyfikat,
    • kliknięcie ogólnego przycisku Odnów certyfikat, który znajduje się na końcu listy dostępnych certyfikatów (w przypadku kont bez certyfikatu należy kliknąć na Wypełnij wniosek i z rozwijanej listy wybrać opcję Odnów certyfikat),
  • wybór odnowienia:
    • produkt wirtualny
      (z opcji należy skorzystać w przypadku, gdy produkt odnowienia znajduje się na Twoim koncie, np. po zakupie w sklepie Certum)
    • e-kod
      (z opcji należy skorzystać w przypadku, gdy posiadasz 16-znakowy e-kod np. z wiadomości email lub voucher)
  • podłączenie czytnika z kartą kryptograficzną lub w przypadku certyfikatu SimplySign zalogowanie się do usługi,
  • weryfikację poprawności danych zawartych w certyfikacie (z możliwością modyfikacji niektórych danych Wnioskodawcy),
  • złożenie podpisu elektronicznego pod wnioskiem o odnowienie.

Podczas wypełniania formularza, pamiętaj żeby podać aktualne informacje i sprawdzić dokładnie każde pole.

 

Podpisany elektronicznie Aneks trafia do nas automatycznie.

Wydanie certyfikatu

Certyfikat kwalifikowany zostanie wydany w ciągu 7 dni od momentu wpłynięcia do Certum poprawnie podpisanego wniosku. O wydaniu certyfikatu poinformujemy Cię mailowo.

W wiadomości email otrzymasz bezpośredni link do instalacji certyfikatu w Panelu Certum.

Zobacz też

Aktywuj podpis elektroniczny

Jak aktywować podpis elektroniczny?

Aktywacja e-podpisu
Odnowienie podpisu elektronicznego

Aktywacja ODNOWIENIA podpisu elektronicznego krok po kroku

Odnowienie e-podpisu

Najpopularniejsze pytania

1. Kiedy należy przystąpić do procesu odnowienia posiadanego certyfikatu kwalifikowanego?

Zalecamy rozpoczęcie procesu odnowienia co najmniej na 14 dni przed wygaśnięciem posiadanego certyfikatu kwalifikowanego.
Odnowiony certyfikat kwalifikowany może posiadać okres ważności rozpoczynający się do 60 dni od momentu jego wydania – tym samym można odnowić posiadany certyfikat tak aby był on ważny dopiero od momentu wygaśnięcia poprzedniego.

2. Czy Certum poinformuje mnie, że mój certyfikat kwalifikowany wygasa?

Tak, 60, 30, 14 oraz 7 dni przed upływem okresu ważności danego certyfikatu kwalifikowanego, Certum informuje drogą elektroniczną, że zbliża się koniec okresu ważności certyfikatu i konieczne jest jego odnowienie.

3. Posiadam certyfikat kwalifikowany ważny 1 rok – czy mogę go odnowić na 2 lub 3 lata?

Tak, w trakcie procesu odnowienia istnieje możliwość zmiany okresu ważności posiadanego certyfikatu kwalifikowanego. W tym celu w trakcie zakupu odnowienia, w kroku 1, należy wybrać odpowiedni kod aktywacyjny.

4. Mój certyfikat kwalifikowany wygasł, czy mogę go odnowić?

Odnowieniu podlegają jedynie ważne certyfikaty kwalifikowane, ponieważ podczas procesu odnowienia, konieczne jest złożenie podpisu elektronicznego pod Aneksem do Umowy z Subskrybentem.

Jeżeli istnieje konieczność posiadania certyfikatu należy:

  • w przypadku Subskrybentów posiadających karty z numerem 16-cyfrowym, zakupić Kartę Aktywacyjną „Certyfikat kwalifikowany dla posiadaczy kart cryptoCertum”, która pozwoli na pobranie kolejnego certyfikatu kwalifikowanego dla posiadanej karty kryptograficznej. Na jedną kartę kryptograficzną można uzyskać łącznie do 3 certyfikatów kwalifikowanych (wliczając w to certyfikaty, które zostały wcześniej usunięte/unieważnione) wydanych dla tego samego Subskrybenta. W razie wątpliwości prosimy kontaktować się z naszymi specjalistami pod numerem telefonu: 801 540 340 lub 91 48 01 340.

W opisanym powyżej przypadku niezbędna będzie weryfikacja tożsamości oraz dostarczenie do Certum wszystkich wymaganych w procesie certyfikacyjnym dokumentów formalnych

5. Czy mogę odnowić certyfikat, który wygasł i podpisać dokumenty przy wykorzystaniu ważnego certyfikatu kwalifikowanego innej osoby?

Nie, certyfikatu kwalifikowanego, który wygasł nie można odnowić. Podczas aktywacji odnowienia certyfikatu kwalifikowanego, dokumenty mogą być podpisane tylko i wyłącznie ważnym certyfikatem, który jest w danej chwili odnawiany.

6. Ile trwa cały proces odnowienia certyfikatu kwalifikowanego - od zakupu do pobrania certyfikatu?

Zalecamy rozpoczęcie procesu odnowienia co najmniej na 14 dni przed wygaśnięciem posiadanego certyfikatu kwalifikowanego.Czas trwania całego procesu jest zależny od wybranego kanału sprzedaży oraz formy zakupu kodu aktywacyjnego. W przypadku zakupu przez sklep internetowy, elektroniczny kod aktywacyjny można uzyskać:

  • natychmiast, w przypadku płatności kartą kredytową lub przelewem elektronicznym,
  • w ciągu 24 godzin (w dni robocze) od momentu wpłynięcia opłaty za dane zamówienie – w przypadku płatności przelewem tradycyjnym.

Następnie użytkownik musi dokonać aktywacji odnowienia certyfikatu kwalifikowanego. W trakcie tego procesu podpisywany jest drogą elektroniczną Aneks do Umowy z Subskrybentem. Certyfikat kwalifikowany wydawany jest najpóźniej w ciągu 7 dni roboczych od wpłynięcia poprawnie wypełnionego i podpisanego dokumentu.
Odnowiony certyfikat może posiadać okres ważności rozpoczynający się do 60 dni od momentu jego wydania – tym samym można odnowić posiadany certyfikat tak aby był on ważny od momentu wygaśnięcia poprzedniego.

7. Mam certyfikat kwalifikowany wydany przez inne Centrum Certyfikacji. Czy mogę go odnowić w Certum?

Tak, w tym celu prosimy o udanie się do najbliższego Punktu Rejestracji Certum lub Punktu Partnerskiego, aby tam zrealizować proces odnowienia. W cenie odnowienia otrzymają państwo nowy certyfikat kwalifikowany, wydany przez Certum na nowej karcie kryptograficznej.

Wsparcie na każdym etapie

ics1

Największa sieć sprzedaży

Skonsultuj się z jednym z 300 autoryzowanych Partnerów

Znajdź sprzedawcę
ics2

Pomoc online

Korzystaj z artykułów pomocy i filmów instruktażowych

Znajdź odpowiedzi na swoje pytania
ics3

Rozmowa z Konsultantem

Uzyskaj odpowiedź od naszych Konsultantów

Skontaktuj się z nami