Odnowienie podpisu elektronicznego
Aktywacja ODNOWIENIA e-podpisu Certum krok po kroku
Odnowienie e-podpisuAktywacja ODNOWIENIA e-podpisu Certum krok po kroku
Odnowienie e-podpisuZobacz też: Odnowienie podpisu elektronicznego
Kup
Możesz to zrobić na jeden z trzech wygodnych sposobów:
Wskazówka: Certyfikat kwalifikowany jest potrzebny do złożenia podpisu elektronicznego – dlatego w dalszych krokach instrukcji spotkasz się również z terminem 'certyfikat’.
Aktywuj
Wejdź na panel.certum.pl, załóż konto i zaloguj się. Aby wypełnić nowy wniosek o wydanie certyfikatu – kliknij przycisk 'Wypełnij wniosek’ – serwis przeprowadzi Cię przez cały proces krok po kroku.
Potwierdź tożsamość
Weryfikacja tożsamości jest niezbędnym krokiem w procesie ubiegania się o kwalifikowany podpis elektroniczny.
Tożsamość możesz potwierdzić na różne sposoby:
W tym celu przygotuj dowód osobisty, paszport, mDowód lub polską kartę pobytu oraz komplet dokumentów. Usługa świadczona jest odpłatnie, zgodnie z obowiązującym w wybranym miejscu cennikiem.
Usługa świadczona jest odpłatnie, zgodnie z cennikiem Punktu Sprzedaży.
Przekaż dokumenty
Jeżeli skorzystasz z usług Punktu Sprzedaży lub eID – wszystkie formalności załatwisz od ręki.
Jeżeli w celu potwierdzenia tożsamości skorzystasz z usług kancelarii notarialnej – zgromadzone dokumenty, w formie tradycyjnej (papierowej), wyślij na nasz adres:
Certum
ul. Bajeczna 13
71-838 Szczecin
Zainstaluj oprogramowanie
Zanim pobierzesz certyfikat kwalifikowany zainstaluj:
Pobierz certyfikat
Certyfikat kwalifikowany zostanie wydany natychmiast w przypadku wyboru ścieżki eID.
W pozostałych sytuacjach certyfikat zostanie wydany do 7 dni roboczych od momentu wpłynięcia poprawnych dokumentów do Certum.
Podpis kwalifikowany będzie można pobrać drogą elektroniczną, link do jego pobrania otrzymasz na podany w dokumentach adres e-mail. Jeżeli wybierzesz wizytę w jednym z naszych Punktów – możesz skorzystać z dodatkowo płatnej usługi i uzyskać certyfikat w 30 minut lub następnego dnia roboczego.
Certyfikat kwalifikowany w zależności od zakupionej opcji należy zapisać na karcie Certum lub karcie chmurowej SimplySign.
Przed wydaniem certyfikatu kwalifikowanego konieczne jest zweryfikowanie Państwa tożsamości.
W tym celu, z przygotowanymi dokumentami, prosimy o udanie się do:
Lista Punktów które zweryfikują twoją tożsamość możesz wyszukać tutaj.
Prosimy o przygotowanie:
Przedsiębiorca | Instytucja publiczna |
---|---|
1. Potwierdzenia nadania numeru NIP Zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON – jeżeli posiadasz odpis lub wydruk z CEiDG i GUS nie trzeba dostarczać Regonu. Dokument będący podstawą prawną funkcjonowania przedsiębiorstwa np.:
(Istnieje możliwość skorzystania z wydruków ze stron KRS lub CEiDG) |
1. Potwierdzenia nadania numeru NIP Zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON – jeżeli posiadasz odpis lub wydruk z CEiDG i GUS nie trzeba dostarczać Regonu. Dokument potwierdzający pełnioną funkcję*** Pełnomocnictwo – wymagane w przypadku braku uprawnień do reprezentowania podmiotu |
Dostarczone dokumenty mogą być w formie:
* KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
** CEiDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
*** Akt powołania / mianowania / wyboru – dostarcza osoba która podpisuje w imieniu danej instytucji pełnomocnictwo dla danego Subskrybenta.
Jeżeli pragną Państwo skorzystać z pomocy Punktu Partnerskiego przed wysyłką dokumentów do Certum, prosimy także zabrać ze sobą odpowiednie dokumenty zgodnie z otrzymaną (pocztą elektroniczną) listą.
Zdalna weryfikacja tożsamości umożliwia uzyskanie przez klienta kwalifikowanego podpisu elektronicznego całkowicie online. Dzięki dedykowanemu procesowi zyskujemy oszczędność czasu i kosztów, szybkość i wygodę oraz bezpieczeństwo jak przy weryfikacji osobistej.
Upewnij się, że posiadasz:
Przebieg wideoweryfikacji
Poświadczenie podpisu w Punktach Potwierdzania Tożsamości jest usługą odpłatną. Informacje na temat cen usług można uzyskać kontaktując się bezpośrednio z operatorami w poszczególnych Punktach Potwierdzania Tożsamości.
Lista Punktów znajduje się na stronie www.certum.pl > Kontakt > Punkty Sprzedaży i Weryfikacji Tożsamości
Udając się do Punktu Rejestracji prosimy o przygotowanie:
Weryfikacja tożsamości – usługą odpłatna:
Wykaz kancelarii notarialnych znajduje się na stronie Krajowej Rady Notarialnej – www.krn.org.pl
Poświadczenie podpisu u notariusza jest usługą odpłatną i zgodnie z taksa notarialną kosztuje 20,00 PLN netto + VAT.
Najnowszą wersję oprogramowania proCertum CardManger możesz pobrać tutaj.
Najnowszą wersję oprogramowania podpisującego i weryfikującego proCertum SmartSign możesz pobrać tutaj.
Należy natychmiast unieważnić certyfikat. Informacje jak unieważnić certyfikat znajdują sie tutaj.
W świetle ustawy o podpisie elektronicznym certyfikat kwalifikowany może być przypisany tylko do jednej osoby i jest równoważny z podpisem odręcznym. W przypadku certyfikatu uniwersalnego, można go używać wszędzie tam gdzie znajduje on swoje zastosowanie.
Jest to uzależnione od pracodawcy oraz typu certyfikatu. W przypadku certyfikatu uniwersalnego zależy od pracodawcy czy karta kryptograficzna wraz z certyfikatem kwalifikowanym może zostać zatrzymana przez pracownika, czy zwrócona pracodawcy, a certyfikat unieważniony. Inna sytuacja ma miejsce w przypadku certyfikatu kwalifikowanego z dodatkowymi danymi – w przypadku odejścia z pracy posługującego się nim pracownika, pracodawca powinien wystąpić z wnioskiem o unieważnienie certyfikatu w Certum. Do wniosku o unieważnienie, należy dołączyć dokument stwierdzający anulowanie pełnomocnictwa/anulowanie mianowania bądź odwołanie ze stanowiska Subskrybenta, którego certyfikat ma być unieważniony.
TAK. Trzeba jednak pamiętać, że zagraniczne urzędy mogą nie być przygotowane do obsługi polskich certyfikatów. Teoretycznie od strony prawnej certyfikaty wydane w ramach dowolnego kraju UE mogą być używane na jej terenie bez ograniczeń. Praktycznie mogą natomiast pojawić się utrudnienia technologiczne. W celu ich uniknięcia, zalecamy skorzystanie z usługi kwalifikowanej e-Notarius, dzięki której można uzyskać poświadczenie równoważne z aktem notarialnym.
Numer PIN zabezpiecza klucz prywatny przechowywany na karcie i jest podawany zawsze, gdy składany jest bezpieczny podpis elektroniczny na dokumentach. Numer PUK służy do odblokowania karty w przypadku jej zablokowania poprzez trzykrotne podanie błędnego kodu PIN.
UWAGA: trzykrotne błędne podanie PUK powoduje całkowite zablokowanie karty, co wiąże się z koniecznością wydania nowego certyfikatu kwalifikowanego na nowej karcie kryptograficznej – w tym celu należy zakupić usługę Wymiany karty kryptograficznej i ponownie dokonać aktywacji karty.
Kod PIN dla profilu bezpiecznego musi składać się wyłącznie z cyfr (od 6 do 8 cyfr).
Kod PUK dla profilu bezpiecznego może mieć długość od 6 do 8 znaków.
Uwaga!
Zaleca się, aby kod PUK składał się ze standardowych znaków takich jak cyfry oraz duże i małe litery alfabetu angielskiego.
Użycie niestandardowych znaków (innych niż wymienione powyżej, a w szczególności polskich znaków diakrytycznych) może skutkować niemożliwością zweryfikowania wprowadzanego kodu na stanowisku pracującym pod kontrola innego systemu operacyjnego lub na stanowisku z zainstalowaną inną stroną kodową. W przypadku próby wprowadzenia znaków niestandardowych proCertum CardManager wyświetla komunikat ostrzegający przed konsekwencjami jakie może to spowodować.
Na jedną kartę kryptograficzną cryptoCertum, dostępną np. w ramach Zestawu Certum można uzyskać drogą elektroniczną do 3 certyfikatów kwalifikowanych, wydanych dla tego samego Subskrybenta.
Najprostszą metodą identyfikacji danych podmiotu, który wydał certyfikat kwalifikowany jest odczytanie danych producenta na posiadanej karcie kryptograficznej. Karta powinna zawierać oznaczenia graficzne Certum oraz ASSECO DATA SYSTEM.
W przypadku kart niestandardowych (np. spersonalizowanych) nazwę wystawcy certyfikatu można uzyskać za pośrednictwem oprogramowania do składania podpisu lub zarządzania kartą kryptograficzną. W momencie wyświetlenia informacji na temat zapisanego na karcie certyfikatu kwalifikowanego można odczytać dane jego wystawcy.
Informujemy, iż Certum świadczy usługę wydania kwalifikowanych certyfikatów podpisu elektronicznego zgodnych z nowymi strukturami i przy wykorzystaniu algorytmu skrótu SHA-256 zgodnie z Polityką certyfikacji i kodeksem postępowania certyfikacyjnego kwalifikowanych usług
Certum, bazując na certyfikacie (zaświadczeniu) wydanym przez NCCert dla Certum QCA 2017. W celu uzyskania dodatkowych informacji jak przejść proces aktywacji prosimy o kontakt z naszą Infolinią w dniach roboczych (pon-pt) w godzinach 7-17:
*- stawka za minutę połączenia zgodnie z cennikiem operatora
Informujemy, iż wybierając tę opcję, certyfikat może nie być obsługiwany przez niektóre aplikacje administracji publicznej obecnie działające na rynku polskim. Dostawcy aplikacji oraz systemów pracują nad wdrożeniem obsługi nowych typów certyfikatów (m.in. algorytm SHA-2), zgodnie z rozporządzeniem eIDAS obowiązującym w Unii Europejskiej.
Informujemy, iż Certum świadczy usługę wydania kwalifikowanych certyfikatów podpisu elektronicznego zgodnych z nowymi strukturami i przy wykorzystaniu algorytmu skrótu SHA-2 (SHA-256) zgodnie z Polityką certyfikacji i kodeksem postępowania certyfikacyjnego kwalifikowanych usług Certum, bazując na certyfikacie (zaświadczeniu) wydanym przez NCCert dla Certum QCA 2017.
Zmianę algorytmu SHA-1 na SHA-2 można zrealizować on-line poprzez zastosowanie procedury odnowienia certyfikatu kwalifikowanego.
Prosimy wykonać następujące kroki:
a. W sklepie internetowym Certum – przejdź
b. W punktach partnerskich/Firmowych punktach Certum – przejdź
c. Za pośrednictwem Infolinii Certum (7-17 – dni robocze):
+48 91 44 72 850 lub +48 91 48 01 340,
Należy wybrać numer wew. „1”
2. Aktywować zakupione odnowienie:
a. Film instruktażowy – zobacz
b. Instrukcja PDF – pobierz
W celu uzyskania dodatkowych informacji jak przejść proces aktywacji prosimy o kontakt z naszą Infolinią
w dniach roboczych (pon-pt) w godzinach 7-17:
+48 91 44 72 850 lub +48 91 4801 340 (dla połączeń z tel. komórkowych)*
801 540 340 (dla połączeń z tel. stacjonarnych)*
*- stawka za minutę połączenia zgodnie z cennikiem operatora
Korzystaj z artykułów pomocy i filmów instruktażowych
Znajdź odpowiedzi na swoje pytania